專訪 : 科技淘汰香港「文具舖」? 尋回香港 15 款舊文具 vs 新版對決

科技可以帶俾人方便,一部智能手機就可以寫筆記、計數、畫畫、記錄日程,甚至錄音同查字典。正當連 3歲細路都用緊平板電腦畫畫的時候,有無人發現身邊的文具鋪愈來愈少?而你又幾耐無拎起過支筆?今次我依莉詩就嘗試走訪多間文具鋪,當中有與世無爭的屋邨小店 文氏精品世界 、 充滿人情味的商場文具店 明儀文具玩具公司,亦有 文具收藏家打造的文具博物館 銀の文房具 及 90後為追夢所開的 Journalize 文簿具社。每一位都有著不同的故事,但他們對文具都有份深厚的感情,現在我們就由文具本身講起。

走訪文具鋪看今昔

為了看新與舊的文具做對比,我依莉詩走訪了幾間不同的文具鋪。與每位文具店老闆的交流間,我漸漸發覺到他們的對文具的執著同與世無爭的情懷。

銀の文房具 地址:新蒲崗五芳街27-29號 ,永濟工業大廈, B座1樓1B

現代文具精品化 不再重功能性

自已離開中小學的生活已經很遠,但走入文具鋪就好似回到過去一樣,文具的種類沒有太大的改變,但走入文具鋪時總是覺得跟以前不同,但又說不出所以然。跨媒體創作人兼玩具收藏家、銀の文房具的店主鐘燕齊卻一言驚醒夢中人:「近呢二十年的文具幾乎變咗精品文具,新近的文具多印有電影、動畫、卡通人物。」他認為這是負責文具採購的人受到限制,「現在愈來愈少人用文具,純粹是追逐潮流,只求美觀」。但是文具不能只是這樣:「文具係方便人,無論你做任何工作,以前工廠、包裝工人,方便你的日常生活,令你工作更暢順。」

 

正當不斷採購精品文具,就使我們對文具的認識愈來愈少。歸根究底,都是因為香港缺乏文具的功能教育。鐘燕齊指,係香港即使從事這行四五十年的人都不著重文具的功能教育,「香港人唔知小朋友唔應該用 HB 鉛筆;小朋友手比較細,用長嘅筆無咁靈活,但香港的家長好多時覺得,小朋友支筆已經貴,要短就蝕底。」其實文具是有分男女、大人小朋友,係歐洲同日本,他們會分得好清楚小童同成人的文具。一代傳一代,慚愧地說,我小學時代常會流連文具店,除了是買玩具外,還會買各式各樣的筆,但由頭到尾都只是跟風跟潮流,人有我有。從來不講究寫起來暢順與否。我想這些就是文具功能教育的重要吧。我們選擇時多看外表和牌子,反而令我們一直都忽略了功能,亦令香港人用的文具一直沒有太多改進。

文氏精品世界 地址:坪石邨藍石樓 20號

客改去大型店  小文具店愈開愈晏

那些年不再,現時文具鋪一間一間地消失,並不單單是租金貴所導致。鍾燕齊坦言現時文具鋪衰落,地產霸權只係佔好細好細的因素,「好多文具鋪都係自己鋪,反而未必有第二代可接手,寧願租間鋪收租,仲好賺過賣文具。」就好似文氏精品世界的老闆:「以前做文具鋪環境好,做咗幾十年,供給到畀仔女到外國讀書。依家佢地成為專業人士,已經覺得自己好有成就,亦唔打算要佢地承繼。至於文具鋪,做到自己唔做得就會結業。」

明儀文具玩具公司 地址:九龍九龍灣麗晶商場2樓220室

就算仍然生存的文具鋪,感覺上亦少人了,再沒有三五成群的學生流連。鍾燕齊也認同:「現時人們多到無印、Log-On 等「大型連鎖店」買文具,小朋友好少去文具店」。除了是潮流不再,還有就是環境改變。以前小學會分為上下午校和全日制,「每日有三四批人,但而家得返 3 點幾一批,其他時間都無人」,文氏精品世界的老闆如此說。人流少,生意不夠做,只好晏開早收,減省電費開支。雪上加霜的是連辦公室和學校的訂單也少了:「寫字樓現在多數直接去批發商訂,好似 A4 紙果啲,我哋都無埋個批客。」明儀文具玩具公司的老闆亦面對相同處境,「依家好多都係學校自己訂,特別係開學,學校會有清單一次過訂購廣告彩等貴價文具,就連包書膠都派埋。一個學生只做一兩支筆生產,好難維持。」

 

 

科技改變 影印量大跌

賣文具難,那唯有開拓新的業務,不少文具鋪都有影印服務,「因為而家啲機可以租,唔使打本,以前要幾千蚊部」,文氏精品世界的老闆如此說。然而,影印服務不是想像中的好賺,「影印少咗好多,依家版權問題唔可以印書,以前會考、高考都要印書印 notes ,依家都無咗,而且 printer 普及,幾乎每個屋企都有部。」回想起高中約埋成班同學到文具鋪偷偷印 past paper 的情景,看來學制對文具鋪的生產都有頗大的影響。

 

年青人開特色文具店尋新出路

破舊立新,正當舊式文具鋪面對經營困難的同時,鐘燕齊覺得「Log-On 租都好貴,但就識與時並進,要用新的經營模式,引入更多優質文具,令人從拾用文具的樂趣,而唔係純粹擺貨係度等人買。」就好似 Journalize 文簿具社的 Jerry ,因為對舊物有興趣,於是 19歲就決定開文具鋪。 「除咗夢想,係想嘗試行唔同的路,發掘新的產品,如果人地用舊的方法做唔住,我地都唔會死行舊路。」 Jerry 認為「我入的貨都係自己鍾意,會睇設計、實用性同價格,而且會利用 facebook 同志同道合的人互動,帶俾人更多不同的體驗。」除了賣文具,收銀台上放置了一部古蕫計數機,客人可以接觸,並同 Jerry 交流文具心得。

 

Journalize 文簿具社 地址:銅鑼灣摩頓臺灣景樓6A地舖 (中央圖書館側)

其實文具及科技可並行

雖然好多人都覺得 Jerry 好傻,未讀完大學就退學經營一個式微的行業。開業一年,Jerry 甚至坦言有時連補貨都有困難,試過無錢入貨。不過,我相信文具同科技係並行,以前有的文具只係用數碼的形式出現,電腦係桌上文具,手機都有計數機、Memo ,只係用咗另一個形式出現,所以我亦真心希望  Jerry 可以搵到佢自己同這個行業的新出路。

▲ 產自30年代的東歐,這部毫不起眼的計算機,能計算上9位數字呢!

 

15種文具 新舊版設計大不同

相信大家用文具最多的時間,應該離不開讀書時期。由機關筆盒、SPI 書包到無印筆,只要班上某一部份人用一款文具,大家都會跟風去用。經歷一波又一波的潮流後,今日我再次走訪文具鋪,發覺大部份的文具都改變了設計,以迎合時代的改變。

1) 鉛筆

以前嚟講,幾蚊一盒係的中華牌鉛筆基本上係每個小朋友必備的文具,相比起色彩繽紛的卡通鉛筆,夠深色之餘又唔會成日斷,好多媽媽都會買比小朋友用。不過,雖然依家一樣有中華牌鉛筆賣,但跟據銀の文房具的鍾燕齊所講,依家的幼稚園同小學生多數用某牌子的三角形鉛筆,一來係學校規定,二來係三角形更乎合人體工學,變相六角形的中華牌鉛筆或是圓形的卡通鉛筆,呢代的小朋友都愈來愈少見了。

▲ 鉛筆的形狀係過去咁多年都無大分別,不過係鉛筆上的字體都隨住人的品味而改變。

 

▲ 有趣的事,細個經常用的中華牌鉛筆大多都係 HB ,但鍾燕齊講,原來 6歲以下小朋友係唔應該用 HB鉛筆,但香港就好少人了解,而小朋友應該用的是較短的  B 同 2B 速寫筆。

▲ 小時候日常用的多數係中華牌鉛筆,不過亦會儲好多卡通鉛筆,結果儲埋成盒都唔捨得用。

▲ 至於現在的小朋友,大多都因為學校規定,都用了某牌子的三角形鉛筆,好似已經無咗揀文具的樂趣。

2) 筆刨

有鉛筆當然有筆刨。就算屋企有個電動筆刨可以刨得幾快、幾尖,但筆袋點得以放一個細細粒蜻蜓牌雙孔刨,以防唔小心跌咗支筆落地斷芯。不過自從改用鉛芯筆之後都好少會用了。

▲ 以前老師送的小禮物好多時都係飛機型或果凍型筆刨,雖然係好得意,不過就成日刨斷筆。今日去睇幾間文具鋪都沒有了,得番印有卡通公仔的筆刨,如果想搵番,大概要係深水埗條玩具街先有得賣了。

▲ 考試的時候除咗刨定成打筆,筆袋點都要有一個蜻蜓牌雙孔刨,萬一 D 筆跌斷晒都可以即刻刨。

 

 

 

▲ 係屋企就點都要有個手動/電動筆刨,可以刨得又快又尖。

▲ 依家的小朋友多數用電動筆刨,放入去太耐隨時無咗半支筆。

 

 

3) 鉛芯筆

記得細個人人都仲用緊鉛筆,而自己有支唔駛刨的鉛芯筆的時候,感覺好威。無論係一粒粒換的換芯筆,或是係頂頭按掣的鉛芯筆,甚至係則邊按掣的鉛芯筆,對於唔同的設計,都係希望長時間有尖的頭,靈活應付考試之餘,唔駛下下帶成打鉛筆番學。

▲ 呢款短短地的換芯筆細個果陣覺得好好揸手。

 

▲ 以前都用過類似的鉛芯筆,記得佢筆咀成日都塞,要用鉛芯慢慢通番,搞到成手黑晒,依家個樣差唔多,不過就改良咗唔少。

▲ 依家的鉛芯筆甚至進化到,雖然用 0.5 芯,但寫出嚟係幼過 0.5,因為佢設計到鉛芯同紙的角度只有 0.28,亦因為要維持呢個角度,所以每按 40下,鉛芯就會轉一圈,令書寫更流暢。

4) 鉛芯

至於鉛芯筆入面的鉛芯外表無乜點變,不過其實都演進緊,銀の文房具的鍾燕齊就表示依家的鉛芯用咗納米技術,無咁易斷之餘,又安全咗,以前支筆跌落地入面 D 芯會斷晒,但依家因為納米技術就唔會。

▲ 喜愛儲舊物、Journalize 文簿具社 的 Jerry 就覺得以前的鉛芯包裝更有美感,單單是 Staedtler 的 logo 就已經簡化了不少。

▲ 以前的包裝會用木盒,而係鉛芯尾加個套,等你拎的時候唔會整污穢隻手,相當講究。

▲ 粗的鉛芯我呢 D 90後就比較少見,而一盒盒幼的鉛芯就經常用。記得以前 D 男同學都好少帶鉛芯,用番就會問女同學借呢!

5) 原子筆

差唔多到中學,大家都轉用原子筆。難得揀咗支好寫的,最怕就係一跌就斷墨,又要報廢。

▲ 銀の文房具的鍾燕齊就表示原子筆係百幾二百年外型上無點變,變的只有入面的走珠同水,大部份都係睇唔到,所以就算依家的文具鋪見到的原子筆用以前的都無乜分別。

▲ 不過以前就好鍾意用針筒原子筆扮打針啦!今次行的文具鋪雖然唔見有,但係淘寶我見仲有得賣呢!

▲ 除咗單色的原子筆,仲有多色原子筆架!其實都唔係好明,12色筆咁粗、唔好揸,又唔係隻隻色都會成日用,但以前就係覺得自己好威。

▲ 至於依家的原子筆都有多色的,而當中的芯咩色都可以自己配,比較著重功能性。

6) 彩色水筆

原子筆就係平時寫字用,要揀寫得順,又好揸的,但彩色的啫喱筆就唔同了,每次興一款筆,個個都抱住人有我有的心態,買完番又唔捨得用。唔知大家又試過為咗儲以下的筆,有幾多日無食過零食呢?

▲ 記得以前為咗呢套斑馬牌香味啫喱筆無食幾多餐飯,難得儲齊又唔捨得用,只係得閒打開嚟閒下陣味!直到畢業要寫紀念冊先捨得拎出嚟寫呢!仲要係最好的朋友先會用呢 D 筆寫啊!

▲ 而同香味筆差唔多同期的就係閃粉筆,記得以前成日畫係手扮紋身架!上一兩年呢類筆又興番,我都淘咗一盒,用嚟扮文青,整黑色的即影即有相簿呢!

▲ 變化筆又係一個經典,雖然畫係白紙上真係唔多出色,不過就係鍾意拎上手亂咁畫,次次都唔同色,好好玩。

 

7) 擦膠

擦膠咁多年基本上都無變過,不過好多人以前消失咗的砂膠,原來仲有得賣,我就係明儀文具玩具公司見到啦!

▲ 用咗原子筆之後,基本上擦膠都無乜用,上堂無聊就係鍾意用鉛芯筆將佢雕花,之後用螢光筆油幾油當印仔蓋。

▲  由用鉛芯筆轉用原子筆的時候,最唔慣就係寫錯咗又改唔到,所以就會用砂膠大大力咁擦,結果未成日搞到 D 功課一個個窿,俾老師鬧囉!

▲ 記得有一段時間興過擦膠筆,上堂無聊就會襟晒條擦膠出嚟又又放番入去,超級無聊!不過大咗就覺得佢擦得始終無黑色擦膠乾淨,之後都無再用了。

▲ 擦膠唔一定正正經經咁嘅樣,呢 D 食物擦膠可以拆又砌番埋,可以話係我細個的珍藏,可惜後來有次打開個鐵盒,發覺好多細細隻昆蟲走出嚟,之前丟晒。依家係 Log-on 或者吉之島 $12 店都仲有得賣,而且多好多款添!

8) 塗改液

相比起砂膠,塗改液偉大的發明,寫錯字用佢塗上面就得,唔怕整爛張紙。不過就成日心急唔得佢乾就繼續寫,搞到手指尾側面白晒,支筆仲塞埋添!

▲ 呢款要自己稀釋的塗改液連我都未用過,不過就應該係唔少 80後的回憶。雖然依家批發商都仲有得賣,不過文具鋪已經好少入貨,有的都係賣剩的了。

▲至於呢幾款 Pentel 的塗改液,相信由 90年代到依家每個中學生必備文具吧!

▲ 塗改液最大的缺點就係要等佢乾,對於心急的我就選擇咗用塗改帶,不過以前的塗改帶無依家咁好,唔小心一跌就會散晒,最後因快就慢,要用成堂時間捲番條帶不得止,仲未必整得啱方向,成日 click 帶。

9) 筆盒

細個果陣最鍾意用卡通筆盒,搖的時候入面 D 筆桑桑聲超好聽。到咗中學時期大部份人都轉用筆袋,貪佢夠輕身。不過我個筆袋反而仲重咗,鉛芯筆、擦膠、原子筆、塗改液、塗改帶、鉛芯、間尺、鉸剪、memo紙、量角器…乜都放晒入去,仲重過依家個化裝袋。

 

▲ 筆盒原來係好多年前已經有,Journalize 文簿具社 的 Jerry 就表示 30年代的歐洲人多數用黃銅筆盒,簡簡單單又唔花巧,可以用成世咁話!

 

▲ 後期黃銅因為貴,筆盒的材料都改咗用鐵做,而上面就多咗好多唔同設計。

▲ 講到筆盒,應該無 90後唔記得機關筆盒,只要襟筆盒旁邊的幾個掣就會彈出筆刨、暗格等等。插晒 D 鉛筆入去,再升高佢就可以發射導彈了。

10) 間尺

成日聽日話曳會俾老師用間尺打手板,幸好我身處的年代已經無體罰,而間尺亦由鐵尺變成膠間尺,仲有好多花款,可以劃公仔添!

 

▲ 呢 D 入面有窿俾你跟住畫的間尺仲有得賣,不過可以整出嚟當鎗或者雙節棍用的摺尺就好似唔見有得賣了。

▲ 呢款間尺中間有個公仔會爬上爬落,好似係一 set 連埋筆筒、鉛筆咁賣架!

▲ 至於入面有三個齒輪的萬花尺應該大家都玩過,原來 70年代的包裝係咁嘅。

▲ 雖然依家都有萬花尺,不過就變咗韓文字的包裝了。

11) 水彩

用文具用得最多的堂應該非 VA 或 DT 莫屬。記得中一開學第一日就會派張 list 要你去買齊 D 畫具同工具,有財力的屋企通常都會買多過 list 的要求。就好似人人都用緊條 6色的水彩,就總會有會同學係用 12色一樣,令人羡慕。

▲ 買得少顏色通常都要自己溝色,最怕就係唔小心將支白色掂到其他色,結果變到灰灰白白,又要買過支。

▲ Log-on 最近有個文具展就展示咗新的文具,而呢款就打破平時的水彩個蓋都會顯示咗係咩色,以三原色的混合原理,表達水彩的顏色,十分特別。

12) 木顏色

除咗水彩,木顏色都係經常用的畫具,由以前的紙盒包裝,慢慢變成用鐵盒,不過封面一樣係色彩繽紛。

▲ 70-80年代的木顏色包裝都係有大眼女仔做封面呢!

▲ 依家的木顏色都改用鐵盒裝,上面都係卡通公仔。

13) 簿

簿方面,依家學校都會自己印有校徽做封面的簿,文具店賣的厚皮簿、單行簿都愈來愈少人用了。

 

▲ 平時用的單行簿都係學校買,已經愈來愈少人接觸呢款簿了。

▲ 唔好話依家的學生,我都只係讀會計的時候用過一本厚皮簿咁多咋!

▲ Copy book 都放到好陳舊了。

 

14) 釘書機

近呢幾年多咗人用無釘釘書機,不過普通釘書機仍然係一樣不可缺少的工具。

▲ 有一段時間,迷你釘書機係好多公司的紀念品首選,我都拎咗唔少番屋企。

▲ 至於無釘釘書機近呢幾年流入香港,甚至發展到唔洗整穿張紙都釘到。

 

15) 書包

每年開學之前都會買一個新書包,記得小學自己第一書包係小丸子的布書包,果陣仲好開心,諗住終於有得揀,點知一個星期都無,老師就派咗集體訂購 SPI護脊書包的表單。面對大部份同學都有一個,總係會羨慕別人,想跟下風。

▲ 其實依家諗番起,都覺得個書包幾樣衰,但果陣個個都有,又真係好想有一個。

 

▲ 至於依家最 hit 當然係小丸子都孭的硬皮書包啦!好多媽媽特登去日本搶購架!

相關文章
Leave a Comment